Mikä on vaihtuvien nopeusrajoitusten toimintaperiaate?


Vaihtuvien nopeusrajoitusten ohjauspolitiikka on laadittu Väyläviraston ohjaamana, yhteistyössä paikallisen ELY-keskuksen kanssa. Käytännössä merkkejä ohjataan Fintrafficin tieliikennekeskuksista, jotka noudattavat määrättyä ohjauspolitiikkaa.Vaihtuvissa nopeusrajoitusmerkeissä on automaattinen ohjaus (koneäly), joka ottaa huomioon sään, kelin ja liikennetilanteen. Lisäksi Tieliikennekeskuksen operaattori voi ohjata merkkejä manuaalisesti. Sekä vaihtuvat nopeusrajoitus- ja varoitusmerkit että infotaulut toimivat yleensä ns. ehdottavalla periaatteella eli järjestelmä saa automaattisesti tiesääaseman ehdotuksen. Tätä ohjausjärjestelmää valvoo ja ohjaa tieliikennekeskuksessa vuorossa oleva päivystäjä, joka vielä varmistaa järjestelmän antaman ehdotuksen sopivan kelioloihin.

Nopeusrajoituksen muutostilanteet eivät kuitenkaan aina ole itsestään selviä. Sade- ja lumikuurot tai tien liukkaus voivat olla hyvin paikallisia. Huono ajokeli saattaa olla esimerkiksi vain kilometrin matkalla, mutta kyseisellä kohdalla ei välttämättä ole tiesääasemaa. Tällöin huonosta kelistä ei saada heti tietoa. Koska vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä ohjaa pääasiassa mittaustietoihin perustuva automatiikka, ei nopeusrajoitus muutu välittömästi, mikäli esimerkiksi keli äkillisesti muuttuu. Tieliikennelain mukaisesti vastuu olosuhteiden mukaisesta ajonopeudesta on aina ajoneuvon kuljettajalla, riippumatta siitä, mitä nopeusnäyttötaulu näyttää.

Vaihtuvista nopeusrajoituksista voi antaa palautetta Palauteväylän kautta. Kaikki palautteet käsitellään ja välitetään tiedoksi asianosaisille. Akuutit vaaratilanteet tulee ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle 0200 2100 (auki 24h/vrk).  Emme selvittele jälkikäteen tiettynä ajankohtana voimassa olleita rajoituksia tai niiden perusteita.