Miksi vaihtuvaa nopeusrajoitusta käytetään?


Vaihtuvat nopeusrajoitukset parantavat liikenneturvallisuutta ja sujuvoittavat liikennettä. Nopeusrajoitukset voivat muuttua sää- ja keliolosuhteiden mukaan. Lopullinen muutospäätös tehdään tieliikennekeskuksissa. Tiesääasemista saatavien tietojen, kuten ilman lämpötilan, lisäksi tienpinnan tilasta saadaan tietoa tienpinta-anturien avulla. Sääasema havaitsee siis esimerkiksi liukkauden, usein jopa ennen autoilijaa.

Muuttuvia nopeusrajoituksia käytetään lisäksi liikennevirran säätelemiseen. Liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi nopeusrajoitusta voidaan alentaa ruuhka-aikoina. Nopeusrajoituksen muutos toimii mitatun liikenteen määrä- ja nopeustiedon perusteella. Lisäksi nopeusrajoitusta voidaan muuttaa, jos tieosuudelle ennakoidaan ruuhkia.

Muuttuvia nopeusrajoituksia ohjataan tieliikennekeskuksissa myös muilla tavoin. Jos tiellä tapahtuu onnettomuus, tieliikennekeskuksista voidaan nopeasti muuttaa nopeusrajoitusta tilanteeseen sopivaksi. Lisäksi samassa yhteydessä voidaan välittää tietoa häiriöstä esimerkiksi moottoritien infotauluun.

Muuttuvia nopeusrajoituksia voidaan käyttää myös tietöiden aikana. Nopeusrajoitusta voidaan muuttaa esimerkiksi päällystystöiden tai tiemerkintätöiden ajaksi. Myös esimerkiksi niittotyöt saattavat olla käynnissä tai käynnistymässä.   

Myös liikenteen määrä- ja nopeustiedot huomioiva automatiikka on käytössä seuraavilla yhteysväleillä:

• Vt 1 Kehä III – Veikkola
• Vt 3 Kehä III – Klaukkala
• Vt 3 Lempäälä – Tampere
• Vt 4 Oulun kaupunkiseutu

Muilla tieosuuksilla ohjaus perustuu pelkkään sää- ja kelitietoon. Muistathan sovittaa ajonopeuden aina olosuhteiden ja tilanteen mukaiseksi. Merkin mukaista maksiminopeutta ei ole syytä aina ajaa.