Millä perusteella tielle asetetaan vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit?


Vaihtuvien nopeusrajoitusmerkkien vaikutuksia ja toteutusta arvioidaan aiempaa tiukemmin, sillä niiden rakentaminen ja ylläpito on kallista ja tekniikka vanhenee nopeasti. Näistä syistä niitä onkin toteutettu viime vuosina vain sellaisiin kohteisiin, joissa niillä saadaan merkittäviä vaikutuksia liikenneturvallisuuteen tai liikenteen sujuvuuteen. Kannattaviksi havaittuja hankkeita on paljon jonossa odottamassa toteutusta, sillä suuri osa rahoituksesta menee jo olemassa olevien elinkaarensa päässä olevien merkkien uusimiseen. Viime vuosina on myös purettu joitain uusimisiässä olevia kohteita, joiden vaikutukset eivät vastaa nykyisiä tavoitteita.

Vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä voidaan rakentaa tämän hetkisten linjausten mukaan sellaisille vilkkaille pääteille, seututeille tai suurten kaupunkien sisääntuloväylille, joilla on erityisen suuri onnettomuusriski tai merkittäviä ruuhkia. Toteutettavissa kohteissa liikennemäärät ovat kaksikaistaisilla teillä yleensä vähintään 15 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja nelikaistaisilla teillä 35 000 ajoneuvoa. Vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä toteutetaan yhtenäisyyden vuoksi pääosin pidemmille tiejaksoille useita merkkejä käyttäen.

Joissain tapauksissa voidaan rakentaa myös yksittäisiä vaihtuvia liikennemerkkejä. Yksittäisten merkkien arvioinnissa korostuvat vaikutukset pääosin liikenneturvallisuuteen. Vaikutusten arvioinnissa tarkastellaan liikenneympäristöä kokonaisuutena ja ensin arvioidaan, saadaanko vastaava hyöty jollain edullisemmalla toimenpiteellä. Yksittäisen vaihtuvan nopeusrajoitusmerkin rakentamiskustannukset vaihtelevat paljon muun muassa sen mukaan, miten lähellä merkin sijoituspaikkaa on saatavilla sähköä, tietoliikenneverkkoa, jne. Joissain tapauksissa korkeat rakennuskustannukset tekevät yksittäisen vaihtuvan nopeusrajoitusmerkin rakentamisen kannattamattomaksi.

Muuttuvien nopeusrajoituskohteiden toteutuksesta päättävät Väylävirasto ja paikallinen ELY-keskus yhdessä. Kohteet toteuttaa ja ylläpitää liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Tie Oy.